Erätauko-keskusteluun kuuluvat Rakentavan keskustelun pelisäännöt, joihin jokainen keskustelija sitoutuu ennen keskustelua. Pelisäännöt käydään läpi videolla, mutta voit mielellään tulostaa ne esille keskustelun ajaksi.
- Kuuntelen muita ja keskityn. Kaikilla on mahdollisuus kertoa omia ajatuksiaan keskustelun aiheesta, mutta ei keskeytetä toisia. Jätetään kännykät sivuun. Keskustelun ohjaaja voi jakaa puheenvuoroja.
- Kerron omia ajatuksiani ja kokemuksiani. Haluamme kuulla myös sinun ajatuksiasi keskustelun aiheesta. Sinulla ei tarvitse olla oikeita vastauksia. Voit jatkaa juttua siitä, mihin edellinen lopetti.
- Olen ystävällinen ja kunnioitan toisia. Kunnioitetaan erilaisia ihmisiä ja kokemuksia. Voimme pohtia asioita yhdessä ilman, että olemme samaa mieltä. Ei kerrota muiden asioita eteenpäin. Ei kiusata muita osallistujia.